Wat is dat nou, dat reizen?

30 juni 2016 - Medellín, Colombia

Op dit moment lig ik languit op een modern bankie in een appartement met 6 slaapkamers en 5 badkamers. Ik ben de gastheer van deze prachtige etage in de wijk Fatima, Medellin. Tes is net vertrokken naar Bogota en ik heb even mooi de tijd om wat dingen te laten bezinken.
Medellin voelt als thuiskomen. Of dit nu komt doordat ik hier twee jaar geleden ben geweest of dat ik hier met een roze zonnebril rondloop (figuurlijk, want letterlijk zit hij al 2 weken in mijn tas ) of dat het gewoon een heerlijke stad is. Het zal wel een combinatie zijn denk ik.
Het grappige is dat ik zonder het mij te realiseren een appartement heb geboekt op twee straten van het hostel waar ik de vorige keer verbleef. Het ligt in een heerlijke veilige en vooral niet toeristische buurt.
Bij aankomst in Fatima verwelkomt onze gastheer Rodrigue ons en geeft aan dat we de enige huurders zijn en dat we zolang we willen in de luxere kamers van het huis kunnen verblijven. Ik hou van upgrades! Soms vallen foto's beter uit dan in het echt, maar dat is in ons geval absoluut niet waar. Ik heb zelden zo'n stijlvol appartement gezien.
We hebben elf dagen in dit appartement en ondanks dat je deze makkelijk in het appartement of het dakterras kan doorbrengen zijn Tess en ik behoorlijk actief geweest in de afgelopen dagen. Ik neem jullie ik sneltreinvaart mee.
- Vrijdag aankomstdag en effe lekker boodschappen gedaan bij de Colombiaanse AH (Exito).
- Zaterdag contact gehad met Marijn en Eline en afgesproken om in de populaire wijk Poblado naar een muziek festivalletje te gaan.
Op de terugweg delen we een taxi en blijken ze 250 meter bij ons vandaan te verblijven! Ze zijn niet tevreden met hun Airbnb en wij regelen uiteraard dat ze bij ons in het appartement kunnen komen! Gezelligheid kent geen grenzen.
- Zondag komen Marijn en Eline even een bakkie doen om de locatie te checken. We gaan hierna lekker wandelen en scoren Nutellabrood en heel veel gezond eten om deze lekkernij te compenseren.
- Maandag gaan we s'ochtends hardlopen en wat oefeningen doen in Parque Belen. Middag's gaan we Cerro Nutibara op. Dit is een heuvel die letterlijk pal voor onze deur ligt en een mooi uitzicht over de stad geeft. En s'avonds trakteren Marijn en Eline ons op een welkomstdiner!
- Dinsdag doen we een wandeltocht naar Cerro de las tres Cruces.
- Woensdag besluiten we een citytour en aangezien ik deze al eens gedaan heb is het heerlijk om de kennis van de stad weer wat op te rakelen. Na de wandeltocht gaan we gezamenlijk Colombia - Chile kijken (halve finale Copa America). Dit blijkt door twee snelle goals van Chile niet zon succes hahaha. Daarnaast wordt de wedstrijd heel lang stilgelegd ivm noodweer. We besluiten heel wijs om in de rust al onze biezen te pakken.
- Donderdag sporten we wederom in de ochtend en in de middag lopen we naar downtown. Tes wil heel graag een markt bezoeken en wat andere boodschapjes scoren. We voelen ons heerlijk, totdat we in een wijk belanden waar we over het algemeen alleen maar zwervers tegenkomen. Misschien toch iets te ver doorgelopen en we maken rechtsomkeert .
- Vrijdag; Guatepé is een bijzondere bestemming. Het dorpje is kleurrijk en toeristisch. Het draait echter allemaal om de inselberg; El Peñon. Dit is een bijzondere rots van dik 2200 meter boven zeespiegel die uit het niets herrijst. Bovenop worden we niet alleen verrast met het prachtige uitzicht. Er is een groep van ongeveer 40 kinderen op schoolreis die denk ik nog nooit een blank persoon in het echt hebben gezien. Aangezien ik ook nog eens vrij lang ben storten ze zich massaal op mij. In vergelijking met Azië en de VS is dit veruit het meest enthousiaste welkom wat ik ooit heb gehad. Gewillig ga ik 15 minuten lang met iedereen op de foto. Zo voelt het dus om bekend te zijn...
- Zaterdag is het wederom tijd voor wat gesport en worden we andermaal verrast! Tes en ik genieten nog even na van ons ontbijt welke we steevast op het dakterras nuttigen, want hier hebben we prachtig uitzicht over Medellin! Ik krijg een hartverzakking als Tes ineens met allerlei oerkreetjes opspringt. Amanda (FR) is onze nieuwe huisgenoot en heeft samen met Tes de San Blas Tour gedaan! Iemand weer tegenkomen na een paar weken in een stad van een paar miljoen mensen is best knap ! Later die dag heeft Rodrigue ons uitgenodigd voor een feestje.
Rodrigue verdiend wel even een aparte alinea, want onze gastheer is er een in de categorie bijzonder figuur! Fransman en DJ, met de noorderzon vertrokken naar Colombia en hier een huis gekocht van een andere Fransman. En met weer andere Fransmannen een bar geopend. Klinkt allemaal heel goed behalve dat de man illegaal in Colombia verblijft. Hiervoor heeft hij aangepapt met een Colombiaanse waardoor hij een 3 jarig VISA kan krijgen. Dit heeft hij alleen niet en zijn paspoort ligt in Bogota maar hij moet wel volgende week naar Frankrijk. Ondertussen heeft hij in de tijd dat hij naar Frankrijk gaat wel boekingen in het huis en hij vraagt Tes en mij of wij niet op willen passen. Tes kan helaas niet maar ik wel, dus zo gezegd zo gedaan. Snappen jullie het niet helemaal, niet getreurd ik snap Rodrigue ook niet helemaal! Wel een gouwe vent ❤️.
- Zondag is het ontspannen na het feestje. Dit was trouwens ergens op een finca midden in de bergen. Wij waren er al om 17.30 en toen bedacht Rodrigue dat de eerste feestgangers zich pas om 23.00 zouden melden . De terugweg met twee illegale taxi's was minstens zo hilarisch! Na het ontspannen lopen Tes en ik naar het populaire Poblado om te dansen in Rodrigue's bar en hierna pizza te eten met Rodrigue en Amanda en een Duitse spacekees die ondanks de Colombiaanse genotsmiddelen zijn ogen niet meer open kan houden. Man man man wat heb ik gelachen om deze Oosterbuur...
- Maandag hebben we lekker burgerlijk een dagje 'Zoo' gedaan. Geen toerist/reiziger gezien!
- Dinsdag is onze laatste dag samen en deze starten we met een laatste keer sporten. Hierna vertrekken zowel Amanda, Marijn en Eline als Rodrigue. Alleen bij hem is het allemaal een race tegen de klok, want zijn paspoort moet terugkomen, dan naar immigratie voor een stempel en een bloedtest en dan als een speer naar het vliegveld. Ondertussen legt hij me nog even uit hoe ik de rekeningen betaal en weg is ie! Dan hebben we het rijk alleen en na een lekkere lunch maken we me meerdere gangen om ons samenzijn op een waardige manier af te sluiten!
Het was heerlijk schat! Het eten natuurlijk ...

Wist u dat:
- Het dagritme in Medellin voor ons er ongeveer zo uitziet: 6.00-6.30 wakker worden, 6.30 - 7.00 ontbijten en dan zien we het wel
- Healthy Medellin mij ontzettend verbaasd! De stad kent veel buitensport toestellen. Lees een buitengym/fitness. Zelfs bovenop de Cerro's die wij hebben beklommen komen we standaard hardlopers of bootcampers of opgeblazen Harrie's aan gewichten tegen!
-Tessa haar eerste pedicure ooit heeft gehad. Op de terugweg van onze hike kwamen we deze tegen en na een paar dagen masseren met cocosolie was ik er wel klaar mee
- Er wat déjà vu gevoelens bovenkwamen bij de ervaringen van Eline en Marijn. Ik heb ze namelijk zien worstelen met alle tijd en vrijheid die je op reis hebt, wat een bekend fenomeen is. Heb ik geen laat van natuurlijk . Ook zag ik ze worstelen met een oplader van een Nikon camera... Hier weten San en ik alles van...
- Een inselberg of eilandberg is een geïsoleerde rotsheuvel, kop, richel of kleine berg die plotseling oprijst uit een licht hellend of nagenoeg gelijk niveau van de omliggende vlakte.
- Tes en ik heerlijk hebben genoten van Hollandse pindakaas (met dank aan tante Bets!) en kaas!
- Pannenkoeken weer zijn hervonden als het backpackersvoedsel! Ik stuurde Tes de deur uit met 10 crêpes en een zak jam. Dan weet ik zeker dat ik haar terugzie
- 10 juli ik 10 km in Medellin loop om 7.30 in de ochtend!
- Mijn vriend en collega Bas en vriendin kortgeleden een ticket Colombia hebben geboekt!
- Ik als host m'n Casa 2 nachten moet verlaten, omdat een gezin het hele huis heeft geboekt. Niet getreurd ik ga weer couchsurfen!- We s'avonds een keer volledig verrast zijn! Atlético Nacional is namelijk wederom nationaal kampioen geworden van Colombia!
- Ik kan het me bijna niet voorstellen, maar wellicht dat mensen zich nog afvragen wie Tes(sa) is. Na acht maanden van intensief beraad van beide partijen zijn we tot de conclusie gekomen dat we toch wel elkaars vriendje en vriendinnetje willen zijn!
- Na vele gesprekken mijn conclusie is dat reizen vooral bewustwording betekent van jezelf en de wereld!

1. Auke:
    30 juni 2016
    Je eindigt met een cliffhanger?
    hierna houdt het bij mij iig op..?

Na acht maanden van intensief beraad van beide partijen zijn we tot de conclusie gekomen dat we toch wel elkaars l
  2. Bas:
    30 juni 2016
    Ik ben ook heel benieuwd naar de cliffhanger, al heb ik wel een idee ;)... En voor de rest: tot snel maat!
  3. Annemarie:
    Haha, mooi verhaal weer Douwe. En ik geloof dat het wel goed zit met Tes
  4. Douwe Beunk:
    30 juni 2016
    Thanks guys, sharp eyes! Leef een feel good movie hè !
  5. Padama:
    30 juni 2016
    Hai lief broertje, wat een heerlijk verhaal weer. En wat een gaaf appartement waar je in verblijft zegt, ziet er toppie uit hoor. Fijn dat het weer aan is tussen jou en Tess, dat zal een fijn gevoel zijn. Ga heerlijk genieten, maar volgens mij zit dat wel snor. HVJ dikke kus je zus en
  6. Gerard:
    Mooi Douwe - geniet ervan
  7. Ed en Marianne.:
    Hoi Douwe,
    Wat een mooi verhaal en wat een mooi luxe appartement echt mooi hoor!
    Geniet lekker verder in Colombia.
    Groetjes van Ed en Marianne. Xxx
  8. Mandy:
    1 juli 2016
    Douwe!! Geweldig om je verhalen te lezen. Ik benijd je enorm. Wat een mooie avonturen beleef je en wat fijn om te lezen dat het 'aan' is. Groetjes aan Tes!
    (en die kale wacht geloof ik nog steeds op je zus.....;-) )

xx Mandy
  9. Willem:
    8 juli 2016
    Weer een mooi verhaal Douwe, prettig om te lezen. Ook leuk om te lezen dat jullie goed kunnen nadenken: na 8 maanden. .....
    Groetjes van uit het Zwijndrechtse
  10. Hans tromp:
    20 juli 2016
    Hallo Douwe ik krijg je reisverhalen doorgestuurd van je Moeder;het is wel een enerverend leven wat je zo allemaal meemaakt;Blijf toch altijd op je zelf passen denk ik zo ,maar je bent wel wat gewend met wat ik zo allemaal lees;Ik vind het al knap dat je zo chronologisch je activiteiten vermeld,en vgl mij je krijgt zowel een dot ervaring wat betreft de omgang met autochonen en andere packtrackers Douwe maakt het goed en goede reis we zien uit naar volgende reisverslag groeten Hans Tromp Fuga 68